originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Gužva pred golom.
Na Akademiji dramske umjetnosti počeli su ispiti iz glume i
dobra prigoda da se vidi koje će se nove, mlade snage uskoro
ponuditi na hrvatskom glumačkom tržištu.
U zagrebačkim kazalištima skoro svakoga dana nude se
premijere.
Teme za pisanje padaju na mene sa svih strana. Slamka spasa
uskoro bi mogla promijeniti ime u "Po vašem izboru". Ili "Jer ste
vi tako tražili".
No, još uvijek držim uzde i idem svojim putem.
Kao u priči o Ivici i Marici, tražim po šumi mrvice (zdravog
razuma) na putu našeg kazališnog sustava. Svakim mi se danom čini
da su ptice već pozobale sav kruh. Iliti zdrav razum. Pa u
hrvatskom kazalištu ništa od njega više nije ostalo.
Jučer navečer - premijera u Histrionima.
Praizvedba drame Dubravka Jelačića Bužimskog. Idem s
veseljem. Preplavljuju me emocije i prisjećam se 1985. i premijere
predstave "Osvajanje kazališta" istoga autora u režiji Joška
Juvančića. Zaposlena sam u Zagrebačkom kazalištu mladih koje je u
to vrijeme još uvijek "beskućnik", premijeru igramo u Centru za
kulturu Trešnjevka, a dvije godine kasnije s istom predstavom
"osvajamo" i otvaramo novu zgradu u Teslinoj ulici. Za ulogu Žutoga
dobivam i svoju prvu kazališnu nagradu (danas se zove Nagrada
hrvatskog glumišta, tada je bila Prvomajska nagrada), pa je
sentiment još jači. Uspomene, lijepe uspomene na velika
uzbuđenja…
Ali, znamo da emocije zamagljuju stvarnost pa bježim iz
prošlosti u sadašnjost.
Na gole činjenice.
U gledalištu Histrionskog doma baš ne vidim iste ljude koji
su prije dva tjedna sjedili na premijeri u Gavelli. A ako i vidim
ista lica, u gledalištu su porazmještena na drugačiji način: oni
koji u Gavelli imaju najbolja mjesta, u Histrionima su - na
galeriji. I obrnuto. To je naša zanimljiva kazališna stvarnost. Čak
je premijerna publika podijeljena na "desno" i
"lijevo".
Prije nego što se u gledalištu ugase svjetla zabavljam se
analizom rasporeda sjedenja premijerne publike.
Sjedalo u sredini prvoga reda prazno je do posljednjeg
časa.
Hm, za koga li je predviđeno?
Odgovor stiže u zadnji čas prije početka predstave - za
intendanticu HNK-a u Zagrebu.
Počinje predstava.
U prvoj slici na sceni je nacionalna prvakinja HNK-a Branka
Cvitković i prvak drame HNK-a Goran Grgić. Da, tog istog HNK-a u
Zagrebu čija intendantica sjedi u prvome redu.
U drugoj slici pojavljuje se glumac, Kristijan Potočki, član
ansambla drame HNK-a. Istog, zagrebačkog.
U trećoj slici gledam još jednog prvaka drame HNK-a u
Zagrebu, Dragana Despota. Uz Dragana je na sceni još dvoje glumaca.
Zaposlenih u kazalištu Gavella, Ankica Dobrić i Dražen
Kühn.
U četvrtoj slici na sceni je nacionalni prvak drame HNK-a u
Zagrebu, Zvonimir Zoričić.
Wooow!
Pa da! To je to! Intendantica je došla na sceni Histriona
pogledati nacionalne i ine prvake! Svoje! Da vidi u kakvoj joj je
formi "momčad" jer ovakav sastav već odavno nije "istrčao" na teren
pozornice središnje nacionalne kuće!
U glavi vrtim film od prije tjedan dana s premijere u HNK-u
i evo rezultata.
Na sceni je bilo petnaest glumica i glumaca, a
"specifikacija" sudjelujućih umjetnika u najnovijoj HNK-ovoj
predstavi jest
ovakva: petero glumica i glumaca članovi su vlastitog
ansambla. Od njih petero imamo nula nacionalnih prvaka, jednu (i
jedinu) prvakinju drame Almu Pricu te četvero umjetnika iz
kategorije - glumac, kako piše na internetskim stranicama HNK-a u
Zagrebu. Doris Šarić Kukuljica članica je ansambla Zagrebačkog
kazališta mladih, a tu je i devetero (9!) glumaca zaposlenih u
Zagrebačkom kazalištu lutaka. Sveukupno je od 15 umjetnika na sceni
samo njih petero zaposleno u tom istom kazalištu, a desetero (čak
dvije trećine!) "uvezeno" je izvana. O ovoj je temi iz drugog
očišta pisao i Teatar.hr.
Zanimljivo je da kod Viteza u Histrionima glumački ansambl
HNK-a ima mnogo veću težinu! Nogometnim rječnikom rečeno, njihove
"noge vrijede mnogo više eura". Toliku koncentraciju prvaka drame
HNK-a na vlastitoj sceni nismo vidjeli odavno. Ove sezone, zapravo,
nacionalnim prvacima HNK-a u Zagrebu Histrioni su bili prva
premijera jer u Ratu i miru ne igra ni jedan, a bome ni u Krčmarici
Mirandolini u kojoj glavne uloge igraju samostalna umjetnica Marija
Škaričić i Gavellin glumac Ranko Zidarić.
Dakle, zaključimo, početak siječnja donio je migraciju u
kojoj se HNK (u svom zvjezdanom sastavu) preselio u Histrione, u
Ilicu, a Zagrebačko kazalište lutaka preselilo se iz Ulice baruna
Trenka na Trg Maršala!
Ah, da je to jedina "šetnja" u našim kazalištima, nekako
bismo to mogli uzeti kao iznimku. Međutim, sve je češća praksa
odlazaka glumaca "na posudbu" u drugi ansambl pa, na primjer,
glumica HNK-a u Zagrebu uskoro ima premijeru u HNK-u u Rijeci, a
nakon toga (također u veljači) zaigrat će glavnu ulogu u kazalištu
Gavella.
Ista glumica.
A jedna druga glumica koja je u angažmanu u Gavelli, i to
već više od godinu dana - još nije imala ni jednu premijeru u
vlastitoj kući (!), ali je u međuvremenu odigrala njih nekoliko - u
Histrionima.
Možete li zamisliti kako se s ovakvom praksom radi plan
igranja predstava pojedinih kazališta?
Auuuu!
Na današnji dan, 22. siječnja 2012. HNK u Zagrebu na svojim
internetskim stranicama ima postavljen raspored do 4. veljače.
Dakle, za još (samo) dva tjedna. Nacionalna kuća u Londonu, na
primjer, ima na svojim internetskim stranicama postavljen raspored
od rujna prošle do travnja ove godine.
Mislim da ovo ne treba komentirati.
Kazalište Gavella "postavljeno" je do kraja veljače, a u
rasporedu već vidimo termine predstava u kojima glumi već spomenuta
glumica iz HNK-a. I Histrioni već imaju na internetskim stranicama
raspored za veljaču, a već smo utvrdili gradivo da tamo igra mnogo
glumaca iz HNK-a. I Gavelle. Čini mi se da je u našim kazalištima
raditi mjesečni raspored najteži posao! Napraviti predstavu prava
je sitnica u usporedbi sa slaganjem rasporeda! Treba biti David
Coperfield da bi se uskladilo tko je od glumca kada i gdje
zauzet!
Pritom, ovoga puta, sapunice, serije i filmove - ne
računamo.
A kako stvari stoje, naši intendanti/ravnatelji, pola svog
radnog vremena provode potpisujući, kako to Zakon o kazalištima
nalaže, dopusnice "svojim" glumcima za rad u drugim
kazalištima.
Dakle, ako mene pitate, došlo je vrijeme da se preispita
osnovno pitanje, a ono glasi: KAKVI NAM ANSAMBLI DOISTA
TREBAJU?
Točnije, valja nam preispitati je li ovakav model kakav je
sada na djelu u hrvatskome kazalištu uistinu najbolji,
najučinkovitiji, najproduktivniji, najisplativiji i
najpoticajniji? Je li NAJ barem nešto od svega ovoga?
Kad smo već kod posljednjeg pojma, kod POTICAJNOSTI, listam
knjigu "Vrijeme osobne povijesti" koju je napisala Ana Lederer,
sadašnja intendantica HNK-a u Zagrebu još 2004. godine (kada još
nije bila intendantica) u kojoj kaže (na stranici 107.) da glumci
imaju potrebu za izlaskom iz repertoarne kazališne kuće koji vide
kao izlaz iz petrificiranih i vrlo predvidljivih glumačkih i
redateljskih modela. Ustvrđuje također da jedan dio glumaca traži
izlaz u izvaninstitucionalnim projektima koji ih umjetnički
zanimaju. Potpisujem svaku njezinu riječ.
I pitam se, je li se možda jučer na premijeri u Histrionima
sjetila ovih svojih riječi kad je vidjela umjetnike zaposlene u
"svom" ansamblu koji "igraju" za "neovisnu ligu"? Odnosno, traže
izlaz u izvaninstitucionalnim projektima koji ih umjetnički
zanimaju. Ne bi li izašli iz petrificiranih i vrlo predvidljivih
glumačkih i redateljskih modela.
Mnogo se toga promijenilo u okruženju od postavljanja ove
točne dijagnoze raspoloženja zaposlenih glumaca, ali je SUSTAV koji
ne valja - ostao potpuno jednak.
Ne, ne mislim ja da jedan čovjek može promijeniti svijet. Pa
tako ni funkcioniranje našega kazališta.
Ali može ga promijeniti POLITIČKA VOLJA.
Nisam za UKIDANJE ansambala, što mi mnogi često imputiraju.
Ansambli su dio naše tradicije i potrebni su za
kvalitetnu zajedničku igru.
Ali uvjerena sam u to da bi neki novi način funkcioniranja
ansambala donio više motivacije, radosti stvaranja, energije i u
završnici - boljeg kazališta od ovoga što imamo danas.
Naš me sustav angažiranja glumaca podsjeća na onog drvenog
zvrka kojem po bokovima piše: Daj jedan! daj dva! uzmi jedan, uzmi
dva! uzmi sve! Ili - gubiš sve!
Na najboljem smo putu da nam se dogodi baš ovo posljednje -
da izgubimo sve.
Možemo li se pomaknuti s mjesta bez obzira na podjele koje
su sve očitije, jače i dublje?