originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar
Kao i više puta dosad, ponovno ću pisati o dvjema temama. Naizgled različitim, a zapravo povezanim.
Priča prva.
Vidim po medijima da su Sindikati ponovno napustili pregovore o
Zakonu o radu (ZOR). Traju ti pregovori, traju, i kao da se u njima
ne napreduje.
I tako već godinama.
Ne pratim baš svako slovo koje je napisano o problemima ZOR-a, ali
već godinama čekam hoću li igdje vidjeti raspravu o temi koja je
otvorena još 2005. godine, a koja se izravno tiče kazališta.
O radu djece u profesionalnim produkcijama.
Još prije donošenja Zakona o kazalištima (2006.) izbio je veliki
skandal u HNK-u u Osijeku zbog zabrane izvođenja predstave u kojoj
su sudjelovali maloljetnici, a koje su (zabrane) realizirali
djelatnici Državnog inspektorata. Radilo se o operi «Mali
dimnjačar», a nakon toga bila je još jedna. Dramska.
Zaboravih joj ime.
Sjećam se da je, upravo zbog činjenice da se predstava nije mogla
izvoditi bez djeteta, odigrana tek nekoliko puta.
ZOR, naime, zabranjuje noćni rad djeci ispod 15
godina, a za umjetničke programe noćnim se radom smatra vrijeme od
20 do 6 sati ujutro.
Osječki je inspektor bio uporan, dolazio je na portu
kazališta svaki put kad je predstava bila na programu i nije
dopuštao kršenje Zakona.
Prvo je vodstvo kazališta izvedbe prebacilo na 19 sati (dijete je
igralo samo u prvom činu), ali inspektor dječaku nije dopustio da
se na kraju predstave pokloni publici jer je kraj predstave bio -
nakon 20 sati.
Pokušalo se prebaciti termin izvedaba na 17 sati, ali publika u to
doba dana nije bila raspoložena za kazalište.
I predstava je skinuta s repetoara.
Božidar Šnajder, sadašnji intendant osječkog HNK-a tih je godina u
istom kazalištu bio pravnik. Poslao je pismo svim kazalištima u
Hrvatskoj, a također i Ministarstvu kulture, u kojem je tražio
podršku ostalih kolega da se poduzmu koraci kako bi se izmijenili
članci ZOR-a koji reguliraju sudjelovanje djece u umjetničkim
programima.
U isto smo vrijeme i mi u Maloj sceni imali sličnih
problema: dijete ispod 15 godina u predstavi i Državni inspektorat
«za vratom». To što se radilo o našem vlastitom djetetu koje je na
pozornici igralo s roditeljima, nije nam bila olakotna
okolnost.
I suprug i ja morali smo ići na obavijesni razgovor, potpisali smo
ugovor s vlastitim djetetom i u prvom navratu dobili dozvolu za
samo jednu izvedbu.
Premijeru.
I to pod uvjetom da sama izvedba (uključujući i poklon) završi
prije 20 sati.
Nakon 20 sati nismo mogli dobiti nikakvu dopusnicu.
Tako smo predstavu uvijek započinjali najkasnije u 19 sati.
Nakon dodatnih molbi, poslanog dramskog teksta, potpisa da «nećemo
štetiti ćudoređu vlastitog djeteta» i priloženog ugovora, dobili
smo dopusnicu i za reprize.
Iz Ministarstva kulture su se u veljači 2006. godine oglasili da će
uputiti u Sabor prijedlog da se slični slučajevi mogu jednostavnije
rješavati jer postoje kazališni komadi u kojima djeca (ponekad i
mala) jednostavno - moraju sudjelovati.
U svom arhivu imam i snimke tih izjava, a i isječke iz
novina.
I?
Nije se poduzelo ništa.
Zašto o ovoj temi pišem upravo danas?
Zato što trenutačno u četiri nacionalna kazališta (Zagreb, Split,
Rijeka i Osijek) igra balet «Orašar».
Opće je poznata činjenica da u ovom slavnom baletu koji se
tradicionalno izvodi u prosincu u mnogim zemljama svijeta, pleše
jako mnogo djece, a predstave se izvode i navečer.
Na koji su način i jesu li uopće isposlovane dopusnice za rad djece
u terminu kada djeca, po Zakonu, uopće ne smiju raditi, ne
znam.
Nakon višegodišnjih pokušaja da u tom smjeru nešto promijenim, na
kraju sam odustala.
ZOR će biti samo još jedan Zakon u našem području (kultura) koji se
redovito i sasvim bezbrižno krši. Uglavnom bez posljedica.
I ostat će tako sve dok se ponovno ne pojavi neki nadobudni
inspektor. A onda će ponovno nastati lavina reakcija, ponovno će
svi mediji biti puni članaka kako se radi o «barbarskom činu» i
optužit će inspektora što je - radio svoj posao.
A svih ovih godina, kada su se problemi rada djece u kazalištima
mogli redovitom procedurom u miru rješavati i napokon riješiti,
nije se poduzimalo ništa.
Priča druga.
Već sam pisala o Izbornoj skupštini HDDU-a i o tome da je
prekinuta. Do danas (a prošlo je već više od mjesec dana),
nema naznaka da će se prekinuta Skupština
nastaviti.
Prošlog je tjedna bila dodjela Nagrada hrvatskog glumišta koja je,
kao i svake godine, izazvala reakcije u struci, a takve reakcije
uobičajeno traju tjedan do dva.
Nakon toga nastupaju mir i tišina. Svi se «ispušu» i - čekaju novu
Nagradu. Da bi se opet moglo «pucati».
Tjedan dana.
Samo jednom, mislim da je to bilo prije desetak godina, bila je
pokrenuta inicijativa da se mijenja Pravilnik o Nagradi. Nekolicina
nas poslali smo prijedloge promjena, ali nakon samo nekoliko
sastanaka, više nije bilo zainteresiranih za «rad za opće dobro».
Pa su promjene izostale.
Ono što mogu zaključiti nakon više od trideset godina članstva u
Udruzi jest da se o problemima koji nas tište govori samo kada
negdje «trenutačno gori».
Tijekom cijele godine (bolje reći, cijelih godina), aktivizam
članova uglavnom «spava».
Nema ga.
Kazalište je bilo i bit će zrcalo društva, kaže
Hamlet.
Kad su u pitanju i druge teme (ne samo u kazalištu), većina se
aktivira samo prigodno i oglase se samo kada «gori» njihova
vlastita kuća.
Nije moguće u današnjoj Slamci zaobići i Referendum koji se održava
i ustvrditi da je stari Shakespeare bio u pravu: kakvo nam je
društvo, takvo nam je i u kazalište. Nema ustrajnog i sustavnog
djelovanja nego se aktivizam probudi i ubrzo ponovno
ode na spavanje.
Malobrojni su oni koji će i dalje, nakon što se izravni povod
«sanira» ili prestane biti temom dana, djelovati u svom području, a
u svrhu jačanja civilnog društva i demokracije.
U burnoj prepisci koja se vodi unutar članstva HDDU-a oko same
priredbe dodjele Nagrade hrvatskog glumišta mladi kolega
demonstrativno nas obavještava da će u ponedjeljak vratiti svoju
člansku iskaznicu.
Na Facebooku čitam da će netko otići iz zemlje i možda čak
vratiti državljanstvo ako na Referedumu pobijedi opcija koja nije
ona za koju se zalaže.
Oh, da. Otići. Otputovati… Da mi je otputovati… kako kaže
Dama u «Ledi».
Eh, nema ništa od odlaska.
Ali od ustrajnog podizanja svijesti, od upornog rada na promjenama
cijelog (kazališnog) sustava, od neprekidnog podizanja kapaciteta,
edukacije i neodustajanja od svijesti da jedino DIJALOG NEMA
ALTERNATIVE kao i NENASILNA KOMUNIKACIJA, možemo na duže staze
nešto i promijeniti.
Civilno društvo i njegov razvoj dugoročno jest slamka
spasa. Ali prvo nam se valja pomiriti s činjenicom da se
kvalitativne promjene ne mogu napraviti preko noći.
P. S. Ako slučajni niste primijetili, na internetskim stranicama Ministarstva kulture otvoreno je Savjetovanje sa zainteresiranom javnošću o Nacrtu Pravilnika o statusu i financiranju Pulskoga filmskog festivala. Iznimno je zanimljiv prijedlog da se izvršna organizacija Festivala (JAVNOG FESTIVALA OD NACIONALNOG ZNAČENJA), može prenijeti na NEOVISNOG PRODUCENTA. Molim? A prema ovom Nacrtu ukida se i funkcija umjetničkog ravnatelja Festivala.
Još uvijek nema ni jednog komentara. A iz iskustva znamo da je ionako svejedno što misli struka.
Eh, svaki put se ponovno pitam: tko im piše te nevjerojatne prijedloge i na temelju kojih analiza?